Nissan Qashqai 2024 Instrukcja obsługi Nissana
7.39. System elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP)
Podczas przyspieszania na śliskiej nawierzchni system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP) wykryje poślizg kół, a tym samym utratę przyczepności. System interweniuje, zmniejszając moment obrotowy silnika i uruchamiając hamulec koła, aby ustabilizować obracające się koło i przywrócić przyczepność.
Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni lub gwałtownego omijania przeszkody na drodze pojazd może zacząć tracić przyczepność. Układ Stabilizacji Toru Jazdy (ESP) na bieżąco monitoruje i porównuje dane dotyczące ustalonej przez kierowcę prędkości i kierunku jazdy z rzeczywistymi danymi z czujników pomiarowych. Jeśli system wykryje, że pojazd staje się niestabilny, wówczas interweniuje, zmniejszając moment obrotowy, aby zmniejszyć prędkość pojazdu i stosując odpowiednie ciśnienie hamulca koła, aby ustabilizować pojazd.
Gdy system ESP działa, lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) na zestawie wskaźników miga.Kiedy aktywny jest tylko system kontroli trakcji (TCS) układu ESP, lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) na zestawie wskaźników także miga.Jeśli lampka kontrolna „SLIP” (
.
) miga, oznacza to śliską nawierzchnię. Zachowaj ostrożność podczas jazdy. Patrz Lampka kontrolna
Jeśli w systemie wystąpi usterka, lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) na zestawie wskaźników zapali się.Jeśli lampki te się świecą, funkcja kontroli trakcji jest anulowana.
Układ ESP wykorzystuje system aktywnego mechanizmu różnicowego (ABLS) w celu zwiększenia przyczepności pojazdu. System ABLS włącza się, jeśli jedno z kół zaczyna buksować na śliskiej nawierzchni. W takiej sytuacji system ABLS zatrzymuje to koło, rozdzielając napęd na inne koła.
Wyłączenie układu ESP powoduje wyłączenie wszystkich funkcji układów ESP i TCS. System aktywnego mechanizmu różnicowego (ABLS) oraz układ ABS działają nawet po wyłączeniu układu ESP. Jeśli aktywowany zostanie aktywny system hamulcowy ograniczonego poślizgu (ABLS), lampka kontrolna „SLIP” (
) będzie migać oraz może być słyszalny stukot i/lub można poczuć pulsowanie pedału hamulca. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki.
Podczas działania układu ESP możesz poczuć pulsowanie pedału hamulca i usłyszeć hałas lub wibracje dobiegające z przedziału silnika. Jest to normalne i oznacza, że system ESP funkcjonuje poprawnie.
Komputer układu ESP posiada funkcję diagnostyczną, sprawdzającą poprawne działanie układu po każdym uruchomieniu silnika i podczas powolnej jazdy w przód lub w tył. Podczas tego testu możesz usłyszeć stuk i/lub poczuć pulsowanie pedału hamulca. Jest to normalne i nie stanowi oznaki usterki.

Układ ESP służy poprawie stabilności pojazdu, lecz nie jest w stanie zapobiec wypadkowi spowodowanemu gwałtownym skręceniem kierownicy przy dużej prędkości lub nierozważnym lub niebezpiecznym prowadzeniem pojazdu. Podczas jazdy i pokonywania zakrętów na śliskiej nawierzchni, zmniejsz prędkość i zachowaj zwiększoną ostrożność. Zawsze prowadź pojazd ostrożnie.
Jeśli elementy związane z silnikiem, np. tłumik, różnią się od wyposażenia standardowego lub są w znacznym stopniu zużyte, lampka kontrolna „SLIP” (
) może się włączyć.Jeśli elementy układu hamulcowego, takie jak klocki, tarcze i zaciski hamulcowe nie są zgodne ze standardowymi lub są w bardzo złym stanie technicznym, system ESP może nie działać prawidłowo, a lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) może się włączyć.Nie wprowadzaj modyfikacji do układu zawieszenia pojazdu. Jeśli elementy zawieszenia takie, jak amortyzatory, kolumny, sprężyny, drążki stabilizatorów i tuleje nie zostały zatwierdzone przez firmę NISSAN lub są w znacznym stopniu zużyte, system stabilizacji toru jazdy (ESP) może nie działać właściwie. Może to w negatywny sposób wpłynąć na kierowanie pojazdem a lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) może się włączyć.Podczas jazdy po bardzo silnie nachylonej nawierzchni, takich jak mocno pochylone zakręty, system ESP może nie działać prawidłowo i lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) może się włączyć. Nie wjeżdżaj na tego rodzaju drogi. Jeśli kontrolka ESP OFF
nie włącza się po jeździe w trudnych warunkach, uruchom ponownie silnik w celu zresetowania systemu ESP.Jeśli używasz kół lub opon innych niż zalecane, system ESP może działać nieprawidłowo i lampka kontrolna poślizgu „SLIP” (
) może się włączyć.System ESP nie zastępuje opon zimowych lub łańcuchów śnieżnych podczas jazdy po drogach pokrytych śniegiem.

W normalnych warunkach układ ESP powinien być włączony, jednak w wymienionych poniżej sytuacjach korzystne może być jego wyłączenie, pozwalające kołom na swobodne obracanie się:
Podczas jazdy w głębokim śniegu lub błocie.
Podczas próby rozkołysania pojazdu w celu uwolnienia go po tym, jak utknął w śniegu.
Podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi.
Po wyłączeniu układu ESP, zachowaj ostrożność podczas jazdy i ogranicz prędkość. Układ należy ponownie włączyć kiedy tylko warunki drogowe na to pozwolą.